Fettförbränning

fettförbränningTräning, hälsa och kost är otroligt populärt i Sverige i dag – i tidningar och på tv ser vi artiklar och program om hur vi ska komma i gång med träningen, bränna fett på ett optimalt sätt och hur vi ska äta hälsosamt. Det finns otaliga dieter som påstås hjälpa dig att snabba på fettförbränningen för att du ska gå ner i vikt, gärna så snabbt som möjligt. Men det är inte den hälsosamma vägen. Visst kan du hitta kurer där du ganska snabbt minskar midjemåttet – men du måste inse att det mest handlar om att du blir av med vätska och att fettet du eventuellt blivit av med snart kommer tillbaka eftersom du inte ändrar din livsstil långsiktigt.

För att du ska få en bättre fettförbränning behöver du strukturera om och se över din livsstil och din kost. Du måste börja med att träna och äta på ett sätt som är hållbart för dig – du måste kunna fortsätta och inte tröttna efter en vecka eller två. Det gäller med andra ord att du hittar en träningsform som du gillar och att du upptäcker nyttiga recept med rätter som du tycker smakar gott!

Det finns en rad olika motionsformer i dag med något för allt och alla. Gå själv och lyft tungt på ett gym eller haka på ett par spinningpass i veckan. Eller ägna dig åt simning, tennis eller liknande – bara du gör det till en rutin. I dag finns det också flera olika sorters kosttillskott som hjälper till att öka fettförbränningen. Om du väljer att köpa ett kosttillskott för fettförbränning är det viktigt att du är medveten om att det inte är några mirakelpiller utan att det fortfarande krävs en kombination av träning och nyttig kost för att du ska gå ner i vikt och öka din fettförbränning.

Tips på bra paket för viktminskning & fettförbränning
fettförbränningspaket 30 dagar
Fettförbränningspaket för 30 dagar. Detta paket innehåller smarta och effektiva produkter som alla ökar din fettförbränning snabbt. Du får förutom fettförbränningsprodukter en burk BCAA som stimulerar muskeltillväxten.

viktminskningspaket
Viktminskningspaket. I detta paket får du med 2st burkar av marknadens godaste måltidsersättning i flera smaker och som innehåller äkta bitar av frukt. Du får även med en burk BURN som vi anser vara den bästa fettförbrännaren 2015.

Fettförbränning – en kombination av kost och träning

Vi börjar guiden om fettförbränning från ruta ett! Personer som redan ägnar sig åt träning och talar om fettförbränning brukar faktiskt inte enbart fokusera på att gå ner i vikt. För i samband med en viktnedgång minskar också muskelmassan och det vill givetvis ingen som tränar för att bli stark och uthållig. För att uppnå en sådan fettförbränning och ett särskilt mål krävs en kostplan tillsammans med ett träningsprogram.

Vikten av kosthållning vid fettförbränning

Maten du stoppar i dig är som sagt en väsentlig del i din kropps fettförbränning. Precis som en bil behöver bensin behöver vi energi i form av mat. För att du ska gå ner i vikt krävs kort och gott att du minskar på intaget av mat – men för att du samtidigt ska behålla dina muskler i kroppen behöver du vara noga med energin du får i dig, alltså vilken mat du äter.

  • Protein: Många som tränar hårt på gymmet med styrketräning och tyngdlyftning har ofta med sig en proteinshake till passet och faktum är att detta också gynnar fettförbränningen! Som du kanske vet kan protein beskrivas som byggstenar som hjälper till att öka muskelmassan. Genom att få dig ordentligt med protein blir det lättare för kroppen att behålla musklerna i samband med att du drar ner på kaloriintaget. I och med att protein är komplext kräver kroppen mer energi för att ta hand om proteinet vilket i sin tur också bidrar till en ökad fettförbränning.
  • Fett: Kanske tycker du att det låter märkligt att du ska äta fett när du är ute efter att bränna fett – men faktum är att det är viktigt att du fortfarande får i dig fett. Dock ska du välja källor med nyttigt fett som till exempel fettsyror som omega-3 i fisk. Om du tar bort fett helt från kosten innebär det att din kropp börjar spara på det fett du har vilket i sin tur gör det svårare för dig med fettförbränningen.
  • Vitaminer och mineraler: När du väljer att äta efter en diet och vill gynna fettförbränningen är det också viktigt att du tänker på att få i dig tillräckligt med vitaminer och mineraler. Det kan du bland annat göra via tillskott med allt från kapslar med alla vitaminer du behöver var dag till kapslar med omega-3.

Kosttillskott som ökar fettförbränningen

Kroppen är i behov av näring varje dag – vilken mat du väljer att stoppa i dig antingen hjälper eller stjälper dig när du försöker nå dina mål. Vill du få i gång en ökad fettförbränning bör du exempelvis satsa på en kost som innehåller ämnena ovan. Men det kan vara svårt att komponera måltider varje dag som delvis innehåller färre kalorier än du vanligtvis äter och som samtidigt gör att du får i dig all den energi du behöver för att orka med vardagen och träningen. Därför kan det vara vettigt att komplettera med någon form av kosttillskott.

  • Proteinpulver: Detta nämndes redan ovan och genom att köpa kosttillskott med proteinpulver kommer du på ett väldigt enkelt och smidigt sätt få i dig allt protein din kropp är i behov av. I dag finns det flera olika sorters proteinpulver baserade på olika källor – vassleprotein är vanligast då det är högkvalitativt och prisvärt. Vill du få i dig protein på natten kan du välja exempelvis kasein.
  • Omega-3 och multivitamin: Äter du inte fisk regelbundet kan det vara värt att investera i omega-3 antingen som kapslar eller i flytande form. Faktum är att detta är ett tillskott som är nyttigt för dig oavsett. Sedan är som sagt vitaminer och mineraler också viktigt för kroppen och vid diet kan det vara nog så lägligt att köpa multivitaminkapslar som gör att du säkert får i dig det du behöver.

Fettförbrännare vid träning

I dag finns det också kosttillskott som faktiskt kallas för just fettförbrännare. Men det är som sagt viktigt att komma ihåg att det inte finns några mirakelkurer eller produkter som får dig att bränna fett utan att du gör något mer än sitter ner och äter vad som helst. Har du kommit i gång med din träning och äter nyttigt och varierat kan det dock vara värt att testa en så kallad fettförbrännare. I många av produkterna i kategorin finns det liknande verksamma ämnen så som till exempel extrakt från grönt te och koffein. För att du ska få ut så mycket som möjligt av din fettbrännare rekommenderas det att du tar tillskottet en liten stund innan du beger dig till träningen.

Ett kosttillskott som inte sällan används vid fettförbränning är ALA (alfa-liponsyra) – det ska tilläggas att det i dagsläget inte finns några studier som visar att ALA verkligen ger effekt på fettförbränning. Aminosyror är också ett väldigt populärt kosttillskott. Som du kanske vet bildar aminosyror protein. Om du vill bränna fett och bibehålla din muskelmassa finns det ett par olika aminosyror som är särskilt viktiga. En av dessa aminosyror är karnitin. Sedan har du också ett kosttillskott som kallas för BCAA som innehåller tre aminosyror – leucin, valin och isoleucin.

För att förbränna fett behöver du få i dig mindre kalorier än vad du förbrukar under en dag. Träning och vissa kosttillskott kan hjälpa till att öka fettförbränningen och ämnesomsättningen men i längden handlar det trots allt om att inte tillföra kroppen mer energi än vad kroppen gör av med varje dag.

  • Varje kilo kroppsfett motsvarar cirka 7 000 kalorier. För att gå ned ett kilo innebär det att du behöver ett underskott på cirka 7 000 kalorier. Ett underskott på 7 000 kalorier kan du inte få på en dag men om du ligger på ett underskott på mellan 500 upp till 1 000 kalorier varje dag kommer du att förlora ett kilo fett inom en period på en till två veckor.
  • En vuxen kvinna förbränner cirka 2 000 kalorier per dag medan en vuxen man förbränner cirka 3 000 kalorier per dag. Får du i dig mer kalorier än så kommer fettlagren att byggas på och du får mer kroppsfett och går således upp i vikt. Om du i stället får i dig mindre kalorier än vad kroppen förbrukar i energi kommer kroppen i stället att ta det energibehov du har från de fettlager som finns och därmed minskar kroppsfettet och du går ned i vikt.

Vikten av tid vid fettförbränning

En del som börjar träna säger sig vilja ”omvandla fett till muskler” – detta går dessvärre inte. I stället måste du jobba hårt för att förbränna det överflödiga fettet på kroppen och i samma veva bygga upp muskler. För att lyckas med detta måste du lära dig när och vilken mat och eventuella kosttillskott du ska stoppa i dig liksom när och hur du ska träna. På nätet finns det gott om guider för både träning och kostupplägg som du kan läsa om – vill du däremot ha hjälp med detta kan du till exempel boka tid hos en personlig tränare som skapar ett individuellt kostschema och träningsschema anpassat för dig och dina mål.

  • Äta – när, var, hur? Något som tål att upprepas är hur mycket kosten påverkar resultaten vid fettförbränning och träning. Det är inte helt lätt att lägga upp ett fungerande och nyttigt kostschema. Men kort och gott behöver du förstås stoppa i dig mindre än energi än du gör av med för att bli av med fettet på kroppen. Med det sagt är det viktigt att du har koll på vad du ska äta men också när på dygnet du ska äta för att få i gång en optimal fettförbränning och muskeluppbyggnad. Har du tränat en del och vill komma i gång med kosten ska du börja med att försöka bränna fett under dagen medan du ska bygga muskler på natten medan du sover.
  • Träna – när, var, hur? Har du möjlighet att träna på morgonen bör du satsa på konditionsträning eller någon form av intervallträning. Detta kommer att påverka din energiförbrukning resterande delen av dagen. Visst kan det vara jobbigt till en början att gå upp tidigt och gå till gymmet innan jobbet eller skolan. Men det blir snart en vana! Ett alternativ är att gå på en så kallad power walk. Kombinera detta med styrketräning ett par gånger i veckan. I samband med att du bygger mer muskler kommer kroppen per automatik behöva mer energi vilket gör att din fettförbränning på sikt ökar.
Bästa kosttillskotten som triggar fettförbränning
BURN-x5
Burn X5 kommer ta bort ditt sötsug, göra dig piggare och samtidigt öka din metabolism/ämnesomsättning. En säker tablett värd att prova!
stacker 4
Stacker 4 är perfekt för dig som ofta är trött och gäspar på gymmet. Stacker 4 innehåller nämligen guarana och koffein som ökar din prestationsförmåga.

Beräkna din energiförbrukning per dag

För att veta ungefär hur många kalorier kroppen förbrukar varje dag behöver du ha lite koll på hur energin fördelas. Det finns ett dagligt energibehov hos varje person som krävs när kroppen är i viloläge. Bland annat energi till att hålla kroppsvärmen och underhålla kroppens celler och organ. Om du utöver det tränar regelbundet förbrukar kroppen mer energi.

Om exempelvis en person springer en timme om dagen förbränner denne drygt 1 000 kalorier. Om samma person också kör ett tungt styrketräningspass varje dag förbrukas ytterligare cirka 500 kalorier. Det innebär att denna persons energiförbrukning varje dag ligger på cirka 4 500 kalorier.

Om denna person vill gå ned ett kilo varje vecka så ska denne person inte få i sig mer än 3 500 kalorier per dag vilket kommer leda till att kroppen i stället börjar förbränna de fettlager som finns för att kunna tillgodose kroppens dagliga energiförbrukning.

Det finns ett par metoder du kan använda dig av när du vill skapa ett kaloriunderskott. Antingen äter du mindre kalorier eller också förbrukar du mer energi. För bästa resultat bör du försöka göra båda delarna – börja röra dig mer och äta mindre.

Livsmedel med fettförbrännande egenskaper

Satsar du på att öka fettförbränningen finns det faktiskt ett par olika livsmedel och råvaror som kan vara värda att bunkra upp med lite extra i kylskåpet och skafferiet. Givetvis fortfarande i kombination med regelbunden träning och hälsosam kosthållning.

  • Kaffe: Många svenskar kan inte leva utan kaffe – är du en person som kräver kaffe på morgonen är det bara att fortsätta med detta. Kaffe innehåller som bekant koffein som gör att vi känner oss piggare. Samtidigt gynnar kaffe också fettförbränningen. Koffein höjer vår kroppstemperatur och utsöndrar adrenalin som gör att kroppen frisätter fettceller som förbränns som energi.
  • Chili: Mexikanska influenser i köket med chili är inte dumt att testa i fettförbränningssyfte. Chili innehåller någonting som kallas för capsaiciner – detta påverkar får kroppstemperatur precis som koffein. Alltså går mer mat åt till värmeenergi.
  • Ingefära: Det är ingen hemlighet att färsk ingefära är populärt och en naturlig del i hälsosamma kök. Ingefära bär också på egenskaper som gör att vår kroppstemperatur höjs och den påverkar dessutom vår insulinkänslighet samt bidrar till att reglera blodsockret.
  • Hallon: Att hallon är nyttiga är ingen hemlighet – men visste du att bäret också gynnar fettförbränningen? Hallon är nämligen rika på någonting som kallas för hallonketoner. Det är hallonketoner som gör att hallon doftar och smakar så som bäret gör. Vi har också ketoner i kroppen och hallonketoner är ett enzym som påminner om våra egna. I samband med att vi äter färre kalorier släpper levern loss ketonkroppar som i sin tur ger kroppen signaler om att den ska bränna fett för att få mer energi. Genom att äta hallon varje dag kan liknande effekter ses i kroppen

Bränn fett hemma!

Om du tycker det är svårt att komma iväg till gymmet så kan man faktiskt träna hemma helt utan redskap. Allt du behöver är några kvadratmeter och en skvätt motivation. Kolla in youtube-klippet här nedan för en bra 37-minuters workout. Alla övningar är lätta att utföra och sätter igång fettförbränningen kvickt. Lycka till!

Artiklar