Fettförbränning

fettförbränningNumera så handlar de flesta dieter om att man snabbt ska bli av med fett för att gå ner i vikt, men snabb fettförbränning är inte nödvändigtvis samma sak som hälsa. Den som vill gå ner i vikt måste betänka att detta ska gå hand i hand med en hälsosam livsstil där man sedan håller sin vikt på ett naturligt sätt för att man äter rätt och även regelbundet rör på sig. Lite skämtsamt så skulle man kunna säga att det nästan är bättre för musklerna att man behåller fettet om man tänker bränna bort allt fett utan att samtidigt träna. Med den extra tyngden så får ju musklerna någon form av utmaning så att de kan stimuleras!

Den som vill ha snabba och bra resultat med snabb viktnedgång och muskler som mår bra bör satsa på träning som är lågintensiv som simning, promenader och cykling. Det här är aktiveter som man orkar med under längre tid och som man kan utöva utan att gå till ett gym, och det är en stor fördel då man försöker förändra sin livsstil för att bränna mer fett och komma tillbaka till den rätta formen. Men det finns även en del kosttillskott som ökar fettförbränningen och som kan fungera som bra komplement till en aktiv livsstil.

Tips på bra paket för viktminskning & fettförbränning
fettförbränningspaket 30 dagar
Fettförbränningspaket för 30 dagar. Detta paket innehåller smarta och effektiva produkter som alla ökar din fettförbränning snabbt. Du får förutom fettförbränningsprodukter en burk BCAA som stimulerar muskeltillväxten.

viktminskningspaket
Viktminskningspaket. I detta paket får du med 2st burkar av marknadens godaste måltidsersättning i flera smaker och som innehåller äkta bitar av frukt. Du får även med en burk BURN som vi anser vara den bästa fettförbrännaren 2015.

Det finns inga genvägar

Misstaget som väldigt många begår är att de tror att det finns en magisk kur eller en enkel väg till snabb viktnedgång. Om man är frisk så finns det ingen diet som kan bränna bort allt fett på några dagars tid. Visst kan man finna kurer där man ganska snabbt minskar på midjemåttet, men man måste inse att det här mest handlar om att bli av med vätska och att fettet man eventuellt blivit av med snart kommer tillbaka eftersom man inte ändrar sin livsstil och därmed fyller på igen. Du bör därmed glömma det där med fettförbränning på en vecka för det är ingen stabil lösning. Det bästa är ju om du kan gå ner i vikt och hålla en hälsosam nivå utan att uppleva att det är svårt. Med rätt mathållning, regelbunden motion, och en livsstil där du inte stressar så får du även en kropp som du trivs med. Så enkelt är det, men visst, det här kräver omställning och vilja.

Öka fettförbränningen

Att öka fettförbränningen, eller att deffa som det kallas inom styrketräning, är ett steg mot att minska kroppsfettet och även att gå ned i vikt. För den som aktivt styrketränar så vill man i den mån det går att framhäva sina muskler och då önskar man inte att dessa muskler omgärdas av fettlager som får musklerna att se mindre ut. För den som vill gå ned i vikt så är fettförbränning A och O och det finns flera olika metoder som man kan använda sig av för att kroppen aktivt ska förbränna mer fett.

När det gäller fettförbränning så handlar allting om energi. Den energi som man får i sig behöver man även göra sig av med om man vill minska underhudsfettet. Rent konkret så innebär det att kroppen omvandlar den föda vi äter till energi. Äter vi mer energi än vad kroppen förbränner så kommer denna energi att lagras i kroppen i form av fett. Äter vi mindre energi än kroppen förbränner under en dag så kommer kroppen att börja förbränna fettlager istället för att frigöra den energi som vi gör av med.

Visste du att du kan förbättra din metabolism och öka fettförbränningen på följande sätt:

  • Din kropp bränner fett även när du inte tränar eller rör på dig. De som har mer muskler bränner mer under viloläge så bygg muskler! Man har kommit fram till att ett halvt kilo muskelmassa står för omkring 6 kalorier som bränns alldeles naturligt.
  • Träna högintensivt och se fram emot fettförbränning som fortsätter efter själva träningspasset. Välj en intensiv träningsklass eller se till att din träningsrutin inkluderar intensiva moment som snabba rusher och liknande.
  • Drick mer vatten för att se till att din kropp har den vätska som krävs för att den ska klara av att bränna fett. Man har sett i studier att de som dricker mer vatten bränner bättre än de som dricker mindre. Se alltså till att din kropp aldrig blir uttorkad.
  • Använd dig av energidrinkar som inkluderar ämnen som taurin och koffein som är kända för att dra igång kroppens metabolism och ge mer energi så att du kan träna bättre och bränna mer. En kopp kaffe kan vara ett bra sätt att få bättre fart på fettförbränningen.
  • Ibland så kan det vara smart att äta oftare men mindre måltider eftersom kroppens ämnesomsättning saktar ner mellan måltider. Ett snabbt mellanmål, nyttigt förstås, drar igång metabolismen igen. Det finns också studier som visar att de som äter oftare men mindre även äter mindre vid huvudmåltiderna.
  • Ät kryddrik mat för att påverka ämnesomsättningen så att den blir effektivare. Du kan även använda dig av bantningspiller som inkluderar ämnen som chili för att ge denna effekt.

Trigga fettförbränningen

I det stora hela så innebär det att om man vill förbränna fett så behöver man få i sig mindre kalorier än vad man förbrukar under en dag. Träning och vissa kosttillskott kan hjälpa till att öka fettförbränningen och ämnesomsättningen men i längden så handlar det ändå om att inte tillföra kroppen mer energi än vad kroppen gör av med varje dag.

Bästa kosttillskotten som triggar fettförbränning
BURN-x5
Burn X5 kommer ta bort ditt sötsug, göra dig piggare och samtidigt öka din metabolism/ämnesomsättning. En säker tablett värd att prova!
stacker 4
Stacker 4 är perfekt för dig som ofta är trött och gäspar på gymmet. Stacker 4 innehåller nämligen guarana och koffein som ökar din prestationsförmåga.

Varje kilo kroppsfett motsvarar cirka 7 000 kalorier. För att gå ned ett kilo så innebär det att man behöver ett underskott på cirka 7 000 kalorier. Ett underskott på 7 000 kalorier kan man inte få på en dag men om man ligger på ett underskott på mellan 500 upp till 1 000 kalorier varje dag så kommer man att förlora ett kilo fett inom en period på 1-2 veckor.

En vuxen kvinna förbränner cirka 2 000 kalorier per dag medan en vuxen man förbränner cirka 3 000 kalorier per dag. Får man i sig mer kalorier än så kommer fettlagren att byggas på och man får mer kroppsfett och går således även upp i vikt. Om man istället får i sig mindre kalorier än vad kroppen förbrukar i energi så kommer kroppen istället att ta det energibehov man har från de fettlager som finns och därmed så minskar kroppsfettet och man går ned i vikt.

Sätt upp ett mål som till exempel att gå en powerwalk varje morgon. Powerwalk är dessutom ett av de mest effektiva och lättaste sätten att bränna fett. Går du innan frukosten så kommer fettförbränningen öka markant och hålla i sig under dagen.

Hur mycket energi förbrukar man varje dag

För att veta ungefär hur många kalorier som kroppen förbrukar varje dag så behöver man ha lite kontroll på var energin går. Det finns ett vanligt energibehov som varje person har som används när kroppen är i viloläge, bland annat energi till att hålla kroppsvärmen, underhålla kroppens celler och organ. Om man utöver det aktivt tränar eller till och med springer en motionsrunda så förbrukar kroppen än mer energi.

Om exempelvis en person som i hyfsad löptakt springer en timme om dagen så förbränner denne drygt 1 000 kalorier. Om samma person även kör ett tungt styrketräningspass varje dag så förbrukas ytterligare cirka 500 kalorier. Det innebär att denna persons energiförbrukning varje dag ligger på cirka 4 500 kalorier.

Om denna person vill gå ned ett kilo varje vecka så ska denne person inte få i sig mer än 3 500 kalorier per dag vilket kommer leda till att kroppen istället börjar förbränna de fettlager som finns för att kunna tillgodose kroppens dagliga energiförbrukning.

För att bränna mycket energi och bli av med fler kalorier så bör du fokusera på följande typer av träning och se till att vara aktiv under minst 20 minuters tid vid varje träningstillfälle:

  • Snabb gång och löpning
  • Cykling och spinning på gym
  • Simning
  • Aerobics, på land och i vatten
  • Hopprepsträning
  • Studsmatta
  • Rodd, i verklig båt och på gym

Hur skapar man ett kaloriunderskott

Det finns ett par metoder man kan använda sig av när man vill skapa ett kaloriunderskott. Antingen äter man mindre kalorier eller så förbrukar man mer energi. För bäst resultat bör man försöka göra båda delarna, börja röra sig mer och äta mindre.

Många tycker det är besvärligt att räkna kalorier och man behöver inte föra anteckningar om man inte vill. Det är ganska enkelt att istället äta mindre, kanske ersätta en måltid varje dag med en måltidsersättning, och röra sig mer än man brukar. Det behöver inte handla om att man tränar hårdare eller oftare utan att man kanske rör sig mer i sin vardag. Man kan ta trapporna istället för hissen, promenera till affären istället för att ta bilen eller ta en kvällspromenad varje dag. Små steg som gör att man förbränner lite mer energi är man brukar och som tillsammans med det minskade kaloriintaget leder till att öka fettförbränningen.

När man går ned i vikt behöver man äta mindre och då kommer det finns hungerkänslor. Det finns en del saker man kan göra för att dämpa dessa hungerkänslor. Man kan välja att äta mättande mat som innehåller mycket fiber. Fiber sväller i magen och ger större mättnadskänsla samtidigt som det bidrar till att minska sötsuget. Man kan även äta kalorisnåla måltidsersättningar som mellanmål vilket gör att man slipper hungerskänslorna mellan måltiderna. Det finns ett stort urval av måltidsersättningar och kosttillskott som hjälper till att minska intaget av kalorier, öka ämnesomsättningen och dämpa hungerkänslorna.

Fler intressanta läsningar om fettförbränning och kroppens metabolism hittar ni på wikipedia.

Bränn fett hemma!

Om du tycker det är svårt att komma iväg till gymmet så kan man faktiskt träna hemma helt utan redskap. Allt du behöver är några kvadratmeter och en skvätt motivation. Kolla in youtube-klippet här nedan för en bra 37-minuters workout. Alla övningar är lätta att utföra och sätter igång fettförbränningen kvickt. Lycka till!

Artiklar