8 tips som ökar fettförbränningen

När man vill gå ner i vikt så kan det kännas jobbigt då man bara förlorar några gram per vecka. Även om det givetvis är så att en gradvis förändring blir mer hållbar så ska man kunna få lite mer fart på fettförbränningen om man bara tänker på rätt sätt vad gäller måltider och träning. Här följer 8 tips som kan öka din fettförbränning och ge dig bättre resultat. Kom ihåg att viktnedgång ska gå hand i hand med en känsla av energi och hälsa. Om du just nu förlorar fett genom att svälta dig så använder du dig av helt fel strategi!

1. Ät mer protein

Det vill säga ät mer kött, kyckling, fisk och ägg. Protein mättar mer än kolhydrater och ger långsammare förbränning. Numera så behöver du inte längre agera testkanin för denna teori för det finns gott om folk som lever med GI eller LCHF dieten och som genom att undvika kolhydrater håller sin vikt och fett i schakt. Du kan även köpa proteintillskott att äta som mellanmål för att säkerställa att du får i dig tillräckligt. Det här är särskilt bra för den som tränar mycket och intensivt.

2. Ät fler mål om dagen

Du bör äta helst fem-sex gånger, men mindre portioner. Det håller igång förbränningsapparaten längre. Det är också viktigt att tänka på att blodsockernivåerna påverkar hur pass hungrig man känner sig. Om du äter ett mindre mål som kan vara så enkelt som lite nötter så fyller du på energinivåerna på ett sätt som är nyttigt och hållbart. Undvik det vita sockret som bara leder till snabba blodsockerfall och längtan efter mer sött.

3. Morgonpromenera mera

Bättre aktivitet än att gå på powerwalk finns inte, i alla fall inte om du vill bränna fett. Vill du öka på effekten ytterligare, välj kuperad terräng och använd gärna stavar. En del menar att man får ut ännu mer av den här typen av motion om man först dricker en kopp svart kaffe, utan socker förstås. Är det svårt att komma iväg så kan det vara klokt att stämma träff med en god vän i ottan.

4. Träna lågintensivt

Du förbränner procentuellt mest fett när du tränar med låg intensitet. Det är dock viktigt att påpeka att högre tempo ger högre fettförbränning men kräver längre återhämtning. Lågintensiv träning kan du alltså utöva oftare och på så sätt få en jämnare fettförbränning. Exempel på bra lågintensiv träning är promenader, cykling och även simning.

5. Träna upp dina muskler

Ju större din muskelmassa är, desto mer energi går det åt. Muskler kräver energi även om de inte är aktiva och därför ökar en stor muskelmassa din dagliga fettförbränning mycket. Om du inte vill bygga muskler som ser stora ut så kan du använda dig av träning som ger ett mer tonat utseende. För många så är det smart att lära sig mer om rätt typ av muskelbygge tillsammans med en personlig tränare.

6. Ät mer krom för att minska sötsug

Studier visar att krom kan motverka ditt sötsug. Se längre ned på sidan vilka butiker du kan köpa krom i. Det här är något som du kan dra nytta av då du redan gjort dig av med vanan att ta en chokladbit för det kan bli väldigt svårt att sluta äta sött om du fortsätter att äta godis då och då så dra nytta av kromet så snart som du har lagt ner den dåliga vanan att äta sött i tid och otid.

7. Håll igång med vardagsmotion

Du bränner kalorier även utanför gymmet. Att gå uppför trappor, klippa gräset, hugga ved, skotta snö och handla kostar energi. Faktum är att många väljer att gå uppför trapporna men att åka ner med hiss för det kan slita lite på knän då man går nedför trappan. Du kanske till och med kan ta ett extrajobb där du delar ut reklam, klipper gräs eller städar i trapphus. Då tjänar du pengar samtidigt som du motionerar. Är man nybliven mamma så kan man ta med sig vagnen på en frisk promenad. Bebisen sover gott i friska luften samtidigt som man bränner på ett skönt och lugnt vis där man går bakom vagnen.

8. Testa att ta CLA-syror

Tillskott av CLA har visat sig öka fettförbränningen, vilket till viss del kan hjälpa dig i strävan att tappa kilon. Tänk på att välja rätt tillskott och att handla i Sverige så att du inte får några farliga preparat. Det är också viktigt att du följer instruktioner för att du ska se några resultat av detta.

Gemensamt för alla dessa råd är att du måste tänka och jobba på ett regelbundet sätt för att lyckas med din fettförbränning. Man kan se snabba resultat av att lägga om sin livsstil och äta bättre men om man tappar stinget och börjar småäta igen så kommer fettet snabbt tillbaka. Så var konsekvent och ta det i ett tempo som är hållbart även för framtiden.

Artiklar