Bli av med sötsuget

Att gå runt och känna ett sug efter sötsaker är en mardröm om man har som målsättning att bränna fett och bli av med några överflödiga kilon. De flesta känner nog igen sig i känslan av att känna ett sug efter godis eller andra sötsaker och många har dessutom svårt att koncentrera sig om de inte får en kontinuerlig tillförsel av socker som piggar upp.

När målsättningen är att bränna fett är det sista man vill att falla för trycket och plocka några bitar ur godisskålen. Men vad ska man göra när suget sätter in? För att kunna stå emot kan det vara bra att ha några användbara knep att använda.

Så fungerar blodsockret

Att man känner sötsug beror på att sockernivåerna i blodet är i botten. När vi äter kolhydrater bryts de ner till sina minsta beståndsdelar (monosackarider) i magen och tarmen, varefter de tas upp i blodet där de transporteras runt i kroppen och tas upp av celler som sedan använder sockret som bränsle.

Olika kolhydratskällor bryts ner olika snabbt i mag-tarmkanalen. Detta beror på att de är olika uppbyggda. Generellt sett kan man säga att ju mer komplicerad uppbyggnaden är, desto längre tid tar det att bryta ner kolhydraten. Godis bryts ner snabbt och sockret från godiset tas därför också upp snabbt i blodet. Havregryn innehåller kolhydrater som bryts ner långsamt och kolhydraterna från grynen tas därför upp långsamt i blodet.

Kolhydrater som tas upp snabbt ger en snabb ökning av koncentrationen socker i blodet, något vi märker genom att vi blir pigga och glada. Dock minskar koncentrationen snabbt och ingen ny tillförsel av socker kommer förrän vi äter nästa gång. När mängden socker minskar blir vi trötta, okoncentrerade och kanske också irriterade – vi känner sötsug.

När vi äter havregryn sker upptaget av socker till blodet långsammare och i små portioner åt gången. Allt eftersom havregrynen bryts ner kan en liten portion socker tas upp i blodet och när ännu lite mer havregryn brutits ner kan ytterligare en portion socker tas upp i blodet. Resultatet blir att vi inte får samma pigga rus som när vi äter socker. Samtidigt får vi heller ingen snabb minskning av koncentrationen socker i blodet, vilket gör att vi klarar oss undan den så kallade ”blodsockerdippen”.

Att välja kolhydrater som bryts ner långsamt i kroppen kan alltså vara en bra strategi för att minska risken att känna sötsug. Välj då bort följande livsmedel, som alla innehåller snabba kolhydrater:

  • Kakor
  • Bullar och annat fikabröd
  • Vit pasta
  • Vitt ris
  • Godis
  • Mjölkchoklad
  • Glass
  • Smaksatta yoghurtar

Istället bör du satsa på livsmedel som innehåller långsamma kolhydrater, exempelvis havregryn, fullkornsris, råris, fullkornspasta, quinoa, naturella mejeriprodukter och om du absolut vill ha något litet gott till helgen kan du köpa lite mörk choklad (minst 70 % kakao).

Om man ändå känner att sötsuget finns kvar kan man välja att komplettera sin kost med ett tillskott. Det finns flera olika tillskott mot sötsug, bland annat krom som har flera dokumenterade positiva effekter på blodsockret.

Det finns också flera livsmedel som har visats ha positiva effekter mot sötsug. Mullbär är små bär som ofta äts torkade. De har en nötaktig och söt smak och har visats kunna bidra till att blodsockret sänks. Stora mängder kanel har också visats kunna sänka blodsockret, men det kan vara svårt att få i sig så mycket kanel varje dag. Som tur är har även små mängder visats ha positiva effekter, bland annat genom att stimulera frisättning av hormonet insulin som gör det möjligt för celler att ta upp socker från blodet.

Tycker du om grönt te? Grattis! Grönt te har många goda hälsoeffekter och det verkar som att denna typ av te även kan bidra till att sänka blodsockret. Har man svårt för smaken av grönt te kan man istället välja att köpa ett tillskott som innehåller te i kapselform.

Artiklar