Bränn fett med styrketräning

styrketräning och fettförbränningÄntligen visar forskningen på att det finns alternativ till konditionsträningen för den som vill gå ner i vikt! Man har nämligen sett i flertalet studier att viss sorts styrketräning ger en så kallad efterförbränning, och att man alltså kan förbränna fett efter själva träningspasset.

Detta kallas i vetenskapliga termer för EPOC (Excess Post-Exercise Oxygen Consumption) och tycks kunna associeras till att kroppen använder större mängd syre efter exempelvis styrketräning om man jämför med konditionsträning. Man tänker sig att den ökade syrekonsumtionen beror på att cellerna fortfarande återhämtar sig efter träningspasset, och i och med att återhämtning är en mycket energikrävande process förbränner man alltså en hel del även efter att passet är avklarat. Detta verkar främst gälla styrketräning där stora muskelgrupper aktiveras samtidigt som flera små används som stöd i rörelsen. Exempel på sådan träning är exempelvis basövningar såsom bänkpress, knäböj, marklyft och chin ups. Därför rekommenderar vi att du delar upp din styrketräning i minst fyra träningspass per vecka där en av tidigare nämnda basövningar ingår tillsammans med utvalda utökade övningar som fokuserar på ett fåtal muskelgrupper åt gången.

Utöver efterförbränning resulterar även hård styrketräning i slutändan till en större muskelmassa, vilket också kan vara mycket bra för den som vill gå ner i vikt eller som vill bibehålla sin vikt. Detta beror på att muskler är riktiga energislukare och en muskulös person gör därför av med mer energi vid samma typ av träning jämfört med vad en mindre vältränad individ gör av med. Dessutom kan välutvecklade muskler vara riktigt snyggt, och bidra till ett riktigt kroppslyft genom att bland annat få eventuella bristningar och celluliter att se mindre framträdande ut.

Därför är styrketräning bra för fettförbränningen:

  • Styrketräning gör så att du bränner fett både under och efter träningspasset
  • Du får en större muskelmassa som slukar mer energi vid fysisk aktivitet
  • Du får en större muskelmassa som får din kropp att se slimmad ut
  • Du slipper springa på löpbandet och/eller crosstrainern
Artiklar