Chili

chiliStark mat är för många en favorit och chili är en flitigt använd smaksättare i diverse olika maträtter. Men chili är inte bara en god krydda som tillför god smak, den är även full av nyttiga antioxidanter och så kallade capsaiciner. Capsaiciner har visats kunna öka fettförbränningen och bidra till viktminskning.

I denna artikel kan du läsa om följande:

  • Chilifruktens innehåll och egenskaper
  • Chili och fettförbränning

Chilifruktens innehåll och egenskaper

Chilifrukten, eller chilipeppar som det ofta kallas, finns i en lång rad olika utföranden och tillhör arten spanskpeppar (Capsicum). Några vanliga typer av chili som vi ofta hittar i matbutikerna är jalapeño, habanero och tabasco. De olika chilifrukterna har olika styrka, något du säkert redan vet.

Chili har ätits av människor i tusentals år och frukten växer framför allt i Sydamerika. Gemensamt för alla chilifrukter är den starka smaken och ofta används chilin för att ge extra hetta till olika maträtter. Chili finns att köpa som frukt, men även i form av chilipeppar och för den som vill få i sig chili utan att äta stark mat finns chili även i kapselform.

Om du ätit mycket stark mat vet du att man ofta blir väldigt varm och kanske till och med börjar svettas, ofta i ansiktet. Denna värmande effekt orsakas av ämnen som kallas capsaiciner, vilka finns rikligt i chili. Capsaicinerna har nämligen förmågan att kunna höja kroppstemperaturen. Förutom capsaiciner innehåller chili även rikligt med antioxidanter i form av flavonoider och karotenoider. Antioxidanter är viktiga för att skydda kroppens celler mot angrepp orsakade av fria radikaler, ämnen som attackerar och förstör cellmembranen.

Eftersom capsaicin kan höja kroppstemperaturen har chili blivit populärt att använda för att stimulera fettförbränning. Du kan läsa mer om det längre ner i artikeln. Vissa studier har även visat att chili kan lindra smärta och därför ingår chili i en del salvor som verkar smärtstillande eller lokalbedövande.

Chili och fettförbränning

Att chili blivit populärt i samband med fettförbränning förklaras av capsaicinernas förmåga att höja kroppstemperaturen, vilket nämndes kort tidigare i artikeln. Att förbränningen ökar beror på att energin från maten vi äter omvandlas till värmeenergi istället för att utnyttjas av kroppen eller lagras i form av fett. När kroppstemperaturen höjs minskar även aptiten, vilket också är fördelaktigt om man försöker att gå ner i vikt.

Flera studier har undersökt capsaicinets förmåga att stimulera fettförbränning och det har visats att ett dagligt intag av capsaicin kan bidra till att energiintaget minskar och därmed till viktnedgång (1). Även om chili inte automatiskt bidrar till kraftig viktnedgång kan det vara ett användbart hjälpmedel som del av ett viktminskningsprogram. Efter att en grupp forskare gjort en systematisk genomgång av alla studier som undersökt sambandet mellan capsaicin och viktnedgång kunde man dra slutsatsen att capsaicin kan öka energiförbrukningen med ungefär 50 kcal per dag (2).

Referenser

[1] Whiting S, Derbyshire EJ, Tiwari B. Could capsaicinoids help to support weight management? A systematic review and meta-analysis of energy intake data. Appetite. 2014;73:183-88.

[2] Whiting S, Derbyshire EJ, Tiwari B. Capsaicinoids and capsinoids. A potential role for weight management? A systematic review of the evidence. Appetite. 2012;59(2):341-348.

Artiklar