Gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt

Man inser ganska snabbt att mirakelkurer och blixtsnabb viktnedgång inte håller i längden. För att behålla en snygg figur och framför allt för att må bra så måste man gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt med en diet som man kan hålla även då man har nått sin idealvikt. Det handlar alltså om att lägga om sin livsstil och vänja sig vid att äta rätt typ av mat. Debatten om hur man ska äta för att bli smal är mycket intensiv och det särskilt sedan alltfler har insett fördelen med en diet där man minskar drastiskt på kolhydrater men ökar på intaget av mättade fetter. Det här går ju stick i stäv med tallriksmodellen och tanken om att man ska undvika de mättade fetterna. En sak är säker, vi reagerar alla olika på olika livsmedel, och man kan inte säga att en viss diet fungerar precis likadant för alla. Det är snarare det där med att verkligen lägga om och hålla sig till det som fungerar som är det allra viktigaste då man vill gå ner i vikt.

En plan

Det gäller alltså att lägga upp en plan om diet och träning som man kommer att kunna hålla. Här är det många optimister som tänker att det kommer att fungera att fortsätta att äta godis och choklad och bara träna mer. Visst kan man bränna fett med ökad träning men betänk att du behöver cykla i cirka två timmar för att bli av med en burk läsk. Det är knappast någon som har tid att träna så mycket som krävs för att bränna bort det som man inte borde ha ätit. Dessutom så får man låga energinivåer då man inte äter hälsosam mat så man orkar knappast träna särskilt mycket per dag.

En plan kan man förstås göra upp själv och det särskilt om man redan kan en del om kost, dieter och hur den egna kroppen reagerar på olika typer av mat och träning. Det som kan vara svårt är att hålla sig till sin plan. Man brukar säga att det tar omkring en månads tid att vänja om och här är det otroligt viktigt att man under denna tidsperiod inte faller tillbaka till gamla vanor. När man väl har lärt sig att undvika matprodukter med vitt socker och många kolhydrater så vill man inte längre ha dessa eftersom man känner instinktivt att man mår bättre av att låta bli.

Mindre kolhydrater

Hur ska man då äta mindre kolhydrater? Det första som man bör dra ner på är bröd, pasta och potatis. Det här kan vara svårt för en så stor del av vår kost består just av dessa produkter. Man kan välja bröd som inte är bakat på traditionellt sätt och som inte innehåller så många kolhydrater. Nackdelen med att lägga om till den här kosten är att det är dyrt eftersom det fortfarande är mycket populärare med traditionella mjölprodukter. Man bör dock kunna se en skillnad av att minska på antalet smörgåsar, välja kinoa istället för ris, och undvika att dricka drycker som har socker.

Nyttiga fetter

Debatten om huruvida mättade fetter är bra för oss eller inte är igång och idag så ifrågasätter man teorin om att de mättade fetterna som finns i kött och mejeriprodukter skulle leda till ökat kolesterol i blodet och vidare till hjärt- och kärlsjukdomar. Det är fortfarande så att råden om att välja vegetabiliska fetter över animaliska är vanliga men alltfler börjar ifrågasätta dessa då det finns tillräckligt mycket forskning som visar på att de mättade fetterna kan vara att föredra för den som vill gå ner i vikt och hålla sig frisk. Man har nämligen insett att sjukdomarna med största sannolikhet har andra skäl som till exempel att man äter härdade fetter, transfetter och kolhydrater som är raffinerade. Om man inte får i sig mineraler och vitaminer så är det också mycket negativt för kroppen och det här kan helt klart leda till att man till sist får problem med hjärta och kärl.

Moderna rön omkring fetterna har lett till råd om att äta animaliska fetter som har gott om vitamin B12 och B6, att få i sig vitaminer och att välja livsmedel som har naturliga ämnen och som är fria från det vita sockret samt tillsatser av fruktsocker.

Rätt matprodukter i skafferiet

För att du ska kunna gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt så bör du se över vad som finns att äta i kylskåpet och i skafferiet. Om du inte har onyttiga matvaror hemma så är risken att du äter dessa mycket mindre. Ladda med nötter som bra mellanmål och se till att du äter regelbundet. Det är välkänt att man gärna äter för mycket om det går för långt mellan måltiderna. Det är mycket bättre med mindre mål som inte innehåller vitt socker som bara ger snabba toppar och sedan djupa energidalar. Se närmre på hälsosamma mellanmål som energibars som är utmärkta att ta med sig på väg och som inte leder till viktuppgång eller problem med trötthet som är fallet då man tar en bit choklad till kaffet.

Artiklar