L-Karnitin

En av de största utmaningarna när man tränar är att även förbränna fett. Alla former av träning är förstås på ett eller annat sätt fettförbrännande men för att få det bästa resultatet så krävs att man har tillräckligt med l-karnitin i kroppen.

Karnitin är ett aminosyreliknande ämne som kroppen själv producerar genom aminosyrorna lysin och metionin. Om kroppen producerar för lite karnitin så påverkar det inte bara fettförbränningen utan kan även ge svaga muskler och hämma muskeluppbyggnaden.

Normalt sett får man i sig karnitin genom den mat vi äter och i framförallt rött kött finns det stora mängder av karnitin. Men om man vill se en bättre fettförbättring så kan det vara en bra idé att inta karnitin som kosttillskott.

Så fungerar karnitin

Karnitin fungerar så att de inte låter fettsyror omvandlas till fettmassa utan istället transporteras bort och används som energi av kroppen istället. På så sätt så samlas inte fett i muskelcellerna utan förbränns istället direkt. Denna process innebär inte bara att man får mer energi utan även att man sparar på glykogenet i kroppen vilket innebär att man får mer ork och kan prestera bättre på träningen.

l-karnitinStudier kring karnitin visar att det ökar fettförbränningen, ökar uthålligheten och förbättrar muskeltillväxten. Samtidigt visar motsatta studier på att en brist på karnitin minskar fettförbränningen, försämrar musklernas uppbyggnad och minskar uthålligheten. Med andra ord så är karnitin viktigt för den som vill få bra resultat av sin träning.

Karnitin är inte bara bra för fettförbränning det ökar även blodflödet vilket är viktigt för att syresätta de olika musklerna i kroppen. Karnitin har visat att det ökar produktionen av kväveoxid. Kväveoxid gör så att blodkärlen vidgas och därmed så släpper blodkärlen igenom mer blod. En bättre blodgenomströmning innebär bättre syresättning och en bättre näringssättning av musklerna, vilket i sin tur snabbar upp återhämtningen, men även att kroppen får ett bättre blodflöde rent allmänt, vilket gör att man orkar mer.

När behöver man kosttillskottet karnitin?

Personer som inte äter kött lider oftare brist på karnitin än personer som äter kött. Det är främst ur kött som man kan tillgodogöra sin karnitin bäst, även om karnitin finns i både nötter, vissa grönsaker och andra livsmedel. Rött kött innehåller 82 mg karnitin per 100 gr kött. Fläskkött innehåller 27 mg per 100 gr kött. En stor del av karnitinet försvinner i samband med att man tillagar köttet vilket innebär att det är svårt att veta exakt hur mycket karnitin man får i sig.

Dagsbehovet av karnitin skiljer sig också mellan olika personer, normalt behöver man mellan 2 mg upp till 200 mg karnitin per dag. De som tränar hårt och vill ha bra resultat när det gäller fettförbränning och muskeluppbyggnad behöver en större dos karnitin per dag än de som inte tränar.

Därför rekommenderas att de som tränar hårt bör tillföra behovet av karnitin genom att inta ett kompletterande kosttillskott. Än viktigare blir behovet av kosttillskott om man exempelvis inte äter kött eller begränsade mängder med kött.

Bristen på karnitin kan leda till svagare muskler, sämre muskeluppbyggnad, försämrad fettförbränning, sämre blodgenomströmning och till och med till att man får leverskador. Allt detta sammantaget hämmar förstås ens resultat när man tränar. Man får inte den muskelmassa som man strävar efter och man får mindre ork när man tränar och presterar därmed sämre.

Så för bästa resultat när man tränar så bör man se till att man får i sig tillräckligt med karnitin genom den kost man äter. Om det inte räcker till så finns det kosttillskott man kan införskaffa för att tillgodogöra kroppens behov av karnitin i samband med att man tränar.

Du kan läsa mer och köpa karnitin-produkter här: www.svensktkosttillskott.se/artiklar/l-karnitin eller se youtube-klippet här nedan.

Artiklar