Mat som är bra för fettförbränning och viktnedgång

Genom att äta rätt så kan man få ut mer av motion och träning. Dels så ger en bra diet mer energi och dels så kan man påverka sin fettförbränning och viktnedgång genom att äta sådant som stimulerar matsmältning och som gör att man inte längre har samma sug att småäta. Något som är riktigt bra med en hel del av de råvaror som är bra för fettförbränning och viktnedgång är att de inte kostar så mycket. Det enda som kan bli lite dyrare är speciella kosttillskott som man använder för att öka prestation under träning.

Havregryn

havregrynDe flesta är medvetna om hur mätt man känner sig av vanlig havregrynsgröt. När man har ätit en tallrik med gröt så kan det dröja flera timmar innan man blir hungrig igen, och kroppen får jobba på med att smälta gröten som ändå ger bra med energi och fibrer. Havregryn är alltså en bra råvara att ha hemma när man vill gå ner i vikt. Gröt är bra morgon, lunch, eftermiddag och kväll, så det här är något man kan dra till med precis när som helst.

Kryddor

kryddor ökar fettförbränningenFettförbränningen kan även stimuleras med hjälp av olika kryddor. Chili och kanel är två exempel på kryddor som kan ge fettförbränningen en knuff i rätt riktning. Genom att strö lite kanel på gröten kan du enkelt boosta din förbränning – dessutom smakar det gott. Kanel kan nämligen öka blodcirkulationen och minska hungerkänslor. Dessutom kan kanel bidra till att stabilisera blodsockret. Chili är en frukt som finns i olika varianter och styrkor. Ju starkare desto bättre, men var försiktig så att du inte får halsbränna eller ont i munnen på grund av att du tagit en stor tugga av färsk, röd chilipeppar.
En annan krydda, eller snarare lökväxt, som sätter fart på ämnesomsättningen är vitlök. Vitlök är en god och mycket uppskattade smaksättare som kan användas i de flesta maträtter. Du som gillar stark mat som smakar vitlök har med andra ord hittat helt rätt i fettförbränningsdjungeln. Genom att hälla ner lite mer av dina favoritkryddor kan du på ett enkelt och gott sätt stimulera din fettförbränning och hjälpa kroppen att göra sig av med några onödiga extrakilon.

Drick vatten och te

Glöm inte bort att det är bra att dricka. Ibland så äter vi när vi egentligen bara är törstiga. Börja med att dricka ett glas vatten och låt det gärna vara iskallt. vattenDet är nämligen en hel del som pekar mot att kallt vatten skulle kunna vara ett sätt att få kroppen att bränna mer energi. Om inget annat så fungerar samtliga kroppsfunktioner bättre då man får i sig tillräckligt med vätska. Grönt te är en annan form av vätska som kan hjälpa till med viktnedgång. Välj rätt sort och undvik att söta med vanligt socker som inte är bra då man vill gå ner i vikt och bränna mycket fett.

Proteinrik mat

Genom att satsa mer på protein och äta mindre kolhydrater så kan man också få en snabbare viktnedgång.proteinrik mat Det är alltså helt okej att satsa på mat som ägg, kyckling och kött, och att kanske använda sig av smarta kosttillskott som proteinpulver med lågt innehåll av kalorier. När man fokuserar på att äta mer protein så ska man se till att man inte behåller samma nivå på mjölprodukterna för då kan man istället se att man går upp i vikt.

Oavsett vilka råvaror man väljer att satsa på för bra fettförbränning och viktnedgång så är det viktigt att man har en plan. När du är medveten om vad du stoppar i dig och när så blir det lättare att ta kontrollen över behovet att ständigt äta något.

Stevia

Stevia, eller steviolglykosider, är ett helt naturligt sötningsmedel som framställs från steviaväxten. Stevia är i stort sett helt kalorifritt och passar därför perfekt för dig som har ett öga för sötsaker men som ändå vill gå ner ett par kilon. Stevia kan med fördel användas i bakning, i kaffe eller te och dessutom är det utsökt att strö över proteinvåfflor eller proteinpannkakor. Att öka sitt proteinintag kan ha flera fördelar när du vill öka din förbränning. Läs mer om varför längre ner på sidan.

Fullkorn och fibrer

Fullkornsprodukter innehåller rikligt med fibrer. Det finns även flera fröer som innehåller stora mängder fibrer, bland annat psyllium och chia. Ovan kunde du läsa om havregryn som även det innehåller rikligt med fibrer. Men varför ska man äta fibrer?

Fibrer är ämnen som kroppen inte kan bryta ner och ta upp som näring. Fibrer har dock en förmåga att svälla i magen vilket gör att vi känner oss mätta mycket längre. Flera studier har visat att fiberrik kost där man äter minst 30 g fibrer om dagen kan hjälpa till och underlätta viktnedgång. En nyckelfaktor för att framgångsrikt gå ner i vikt är att inte gå runt och vara hungrig. Hunger leder ofta till småätande som i sin tur gör det svårt att hålla sig till sin diet. Genom att öka intaget av fibrer kan man alltså öka mättnadskänslan och minska risken för småätning. Detta kan i sin tur göra det lättare att gå ner i vikt och bränna fett. Fler bra källor till kostfibrer är frukt och grönsaker.

Vatten

Vatten är egentligen inte mat i den bemärkelsen, men det är nog så viktigt för att förbränningen ska fungera. Förbränningen av fett sker nämligen i en vätskemiljö och om vi inte får i oss tillräckligt kommer förbränningen direkt att avta. Var därför noga med att dricka mycket vatten, gärna 2 liter om dagen.

Matalternativ vid diet

Den vanligaste frågan som uppkommer när man börjar med sin diet och viktminskningsperiod är vad man ska äta istället för det man är van vid att äta. Vad finns det för alternativ till pastan, potatisen, brödet och såsen? Finns det något gott jag kan tugga på under fredagsmyset? Här nedan ger vi dig de goda alternativen som hjälper dig när inspirationen lackar.

Shiratakinudlar

Shirataki är tunna, genomskinliga och traditionella japanska nudlar som tillverkas från konjakroten. Ordet shirataki betyder vitt vattenfall och beskriver nudlarnas utseende. Shiratakinudlarna är kalorisnåla och har ett mycket lågt kolhydratsinnehåll. Detta beror delvis på att de består av en hel del vatten. Utöver det innehåller nudlarna även glukomannan vilket är en sorts fiber som bidrar till en ökad känsla av mättnad. Detta beror på att glukomannan absorberar mycket vatten som effektivt kan fylla magen.

Med andra ord är shiratakinudlarna perfekta att använda istället för pastan eller potatisen när du går på diet. Shiratakinudlarna köps i små vätskefyllda påsar. När du ska tillaga nudlarna filtrerar du bort vätskan och sköljer nudlarna i kallt vatten i en sil. Sedan kan du antingen hälla lite kokande vatten över dem och låta dem dra en stund, eller så häller du nudlarna i en wokpanna och wokar dem med dina favoritgrönsaker och lite kryddor.

Det här kan du servera till shiratakinudlarna:

  • Wokade grönsaker
  • Kyckling
  • Vit fisk
  • Vattenbaserad soppa (utan grädde etc.)

Om du vill testa att göra en vattenbaserad soppa att ha shiratakinudlarna i så bör du skippa den traditionella gräddiga soppan. Koka istället upp lite vatten med exempelvis morötter och gul lök i. När morötterna sedan börjat bli lite mjuka kan du använda dig utav en stavmixer för att mixa morötterna och löken tills du får en slät och fin soppa. Tillsätt sedan kryddor efter smak. Själva tycker vi att det är riktigt gott att tillsätta grönsaksbuljong, ingefära samt salt och peppar. Servera soppan i en djup skål med shiratakinudlar i, och dekorera med ett par tunt hyvlade morots- och paprikaskivor.

Psylliumfröskal

Psylliumfröskal är utmärkta att använda istället för mjöl vid bakning. Fibrerna som finns i psylliumfröskalen sväller nämligen vid kontakt med vatten vilket gör att de får lite liknande egenskaper som glutenet i det vanliga bakmjölet. Psylliumfröskalen gör degen knådvänlig, formbar och resultatet blir ett oemotståndligt gott och saftigt bröd.

Psylliumfröskal innehåller en del energi (ca 170 kcal/100g), men om man jämför med vanligt vetemjöl så är psylliumfröskal ett mycket kalorisnålt alternativ till det vanliga bakmjölet som innehåller hela 350 kalorier per 100 gram. Därför rekommenderar vi att du gör dina egna matiga bröd med hjälp av psylliumfröskal för att ersätta en större del av det vanliga mjölet, och för att inte äta så mycket av de färdigköpta bröden som många gånger är fullproppade med vetemjöl, socker och sirap.

Kalorifria dressingar och sötning

Nu kan du njuta av härliga salladsdressingar, söta och krämiga dippar och sirappar utan dåligt samvete. De kalorifria varianterna är det perfekta alternativet för dig som går på diet, men kan med fördel användas efteråt när du vill hålla vikten. Tänk dock på vad du använder dippen och sirapen till i och med att det mesta man brukar servera dessa ljuvligheter till tyvärr ofta innehåller en hel del fetter och socker.

 

 

 

 

 

 

Artiklar