Myter om fettförbränning

Om någon hade sagt till dig att du kan bränna fett snabbare om du äter bark från björk, hade du gjort det? Sanningen är den att det finns en massa konstiga påståenden om hur man kan få till effektiv fettförbränning som trots att de är så urbota dumma tros på av folk som är trötta på att gå omkring med övervikt. När man är desperat och inte längre vet vad man ska ta sig till för att klara av en diet så kan dumma påhitt låta helt okej. Innan du betalar en förmögenhet för att svälja kapslar med bäverurin så kan det vara klokt att ta en titt på följande påståenden för att få veta om de är sanna eller inte. Det här kan spara dig tid och pengar, och så kan du ju satsa på sådant som faktiskt har visat sig fungera. Kom ihåg att fettförbrännande träning tillsammans med bra kost är det bästa sättet för snabb och hälsosam viktnedgång, och att du sedan måste hålla igång och fortsatt leva på ett hälsosamt vis för att du ska hålla din vikt på en bra nivå.

Det är bättre att träna lågintensivt än högintensivt

Det här är en ständig debatt där man faktiskt inte kan säga att det ena skulle vara så mycket bättre än det andra. Om du tycker om långa och raska promenader så kan du gott fortsätta med dessa. Det kommer nämligen inte att vara bättre att köra korta högintensiva pass. Med högintensiv träning så bränner man mer men man orkar inte hålla på lika länge. Dessutom så kanske det känns så jobbigt att man drar sig för att ens sätta igång. Regelbundna promenader med en god vän är då ett bättre alternativ.

Man kan punktbränna fett på mage och lår

FALSKT! Man kan inte punktbränna fett genom att köra situps och lår-lyft. Fettförbränning sker då man rör på sig och den är då jämnt fördelad över hela kroppen. Däremot ska man inte förkasta nyttan av att tona sina muskler och få starka mag- och ryggmuskler så det är klart att du kommer att tjäna på dina situps och övriga lyft.

Man kan bränna fett i bastun

I bastun är det varmt och skönt och man går ner i vikt om man svettas riktigt länge. Man kommer dock inte att förlora fett för det är vatten man blir av med då man badar bastubad.

Man bränner mer fett med vikter på armar och fötter

När du ska ut och promenera för lågintensiv träning så kanske du lockas till att dra på dig vikter om handleder och fotleder. Det här kommer att leda till att din kropp får kämpa lite mer för att ta sig fram och då bränner du mer fett. Nu är skillnaden inte enorm och du ska vara medveten om att vikter som sliter på handleder och fotleder inte alltid är att rekommendera då detta kan leda till skador.

Med magnet i sulan så bränner man mer

Magneter i sulor, runt handleder eller halsen kommer inte att bränna fett åt dig. Om skon blir tyngre så kanske du får bättre träning på så vis att det blir lite tyngre att gå men annars så kan man lika gärna vara utan. Det finns de som hävdar att magnetfälten kan ha god påverkan på blodcirkulation och hjälpa till med matsmältning och här kan det kanske finnas en poäng som om inget annat är rena rama placeboeffekten, det vill säga att du mår bättre och bränner mer för att du tror att detta kommer att hända.

Det finns mat som ökar fettförbränningen

Ja, det finns mat som kan hjälpa till med att öka ämnesomsättningen. Exempel på detta är chili och vinäger. Nu ska det dock tillägas att du ska få i dig en hel del för att se stor skillnad så förlita dig inte enbart på att tugga chili…

Det är bättre att träna på morgonen

Ja, det kan vara bättre att träna redan innan frukost. Om man inte ens har ätit så kan det bli så att man får en bättre fettförbrännande träning då kroppen blir tvungen att ta av reserverna. Ett gott tips är att dricka en kopp kaffe vilket anses vara ett sätt att positivt påverka fettförbränning och sedan ge sig ut på rask promenad. På så vis så känner du dig alert och det kan vara bra om du kliver omkring i morgontrafiken. Ett ordentligt pass på gymmet kan man också köra om morgonen men då kan det vara bra att ha ätit något först. Här ligger fördelen i att man inte hoppar över träningen då den är en av de första sakerna som man under en dag tar tag i.

Artiklar