Springa bort fettet

spring bort fettetAlla som har börjat med träning för att gå ner i vikt vet att de bästa sporterna för viktnedgång går ut på att man rör sig mycket och konstant. Det går att springa bort fettet men man måste verkligen mentalt bestämma sig för att vara konsekvent för det kommer inte att fungera att jogga någon dag i veckan och förvänta sig ett viktras. Om det däremot är så att man kör minst 40 minuter på löpbandet eller i spåret flera dagar i veckan så kan det här snabbt leda till en stor förändring, och dessutom så mår man väldigt bra av att öka på konditionen.

En bra plan för att springa bort fettet

En del känner ett stort motstånd mot att springa. Det här började kanske redan i grundskolan då man var tvungen att springa ett spår, detta tillsammans med klasskompisar som inte tycktes bli trötta ens när det regnade och uppförsbacken var full av sliriga rötter. Det är viktigt att komma ihåg att det är stor skillnad mellan att springa för att man måste och att springa för att man själv har bestämt sig för detta. Med en bra plan så kan man komma igång med löpningen och till sist springa bort fettet. Det gäller att börja på en nivå som man klarar av och sedan öka på. Det här är en bra plan för att nå den nivå där man verkligen kommer att bränna ordentligt med fett vid varje löptillfälle.

Vara med i maraton

Det finns de som behöver mer än utlovad viktnedgång för att lyckas med regelbunden löpning, och det här kan till exempel vara att man bestämmer sig för att vara med i ett maraton. När man vet att man måste klara en viss distans inom några veckors tid så kan man känna mer inspiration då man springer på löpband eller utomhus. Samtidigt så drar man igång fettförbränning men det tänker man ju mindre på då man jobbar mot sitt mål.

Viktigt med konsekvens

Om man ska klara av att gå ner i vikt och sedan hålla denna med löpning så måste man vara konsekvent. Det är välkänt att löpning är en av de effektivaste fettförbränningsmetoder som finns och man kan snabbt gå ner i vikt då man sätter igång och samtidigt håller en bra diet. Samtidigt så gäller det att fortsätta med ett regelbundet löpschema. Det här kanske innebär att man väljer att ta med sig löpskorna på semestern för att inte missa träningen under den tid då man tar det lite lugnare och äter gott.

En stor fördel med att springa är att det här leder till mer ork i vardagen. När man väl har kommit igång med regelbunden löpträning så vill man inte sluta för det gör att man har mer energi och dessutom mår bättre samtidigt som man kan hålla sin vikt i schack.